onsdag 29 juni 2016

Mot Ankarede.

Måndagen den 27 juni kom jag till Ankarede sameby. Fick tag i kyrovaktmästaren Hasse. Han ringde en kvinna vid namn Anna och talade om att jag behövde husrum.
Efter en timme kom hon och visade mig en stuga vid vattnet. Denna fantastiska lilla stuga var min för 350kr natten. 10 meter till Lejarälven. 10 minuter ifrån dammen ner till stora blåsjön. Stugan hade 3 sängar,öppen spis  och allt man kan önska sig.
Fiskade i Lejarälven utan det mista tillstymmelse till liv. Fick ett tips av en fotograf vid namn jag inte kommer ihåg. Tipset var nedanför spegeldammen och utloppet till stora blå sjön.
Vilket fiske! 4 öringar på halvkilot styck . Och en mängd hugg.

Men jag längtade efter att få se stekenjokk igen. Checkade ut från stugan vid 10 tiden på tisdag morgon.

Resan gick mot det ställen som jag varit på så många gånger när jag var liten.
Stekenjokk. På 70 talet var det gruva där som förstörde mycket utav vildmarken där uppe. Stekenjokk är också samerna























s renbetesområde under sommaren. Man kan även åka skidor där uppe på sommaren.
Jag blev lite bedrövad när jag såg hur det såg ut där uppe. Fullt av maskiner vid gamla gruvan. Rika turister som kommer i helikopter.

Det är beträdelseförbud i Stekenjokk på Jämtlands sida. Man får inte lämna vägen. Området har drabbats hårt av ägg tjuvar av sällsynta fåglar. Ripa,kungsörnen med flera. Men kommer stiga nog är det inte beträdelseförbud på den västerbottniska sidan! Skumt.

I nästa del skall jag prata om Fatmomakke och Ransarån😆.

En del bilder om detta funkar nu😨. Detta är bara en  råkade av mina bilder. Men komplicerat att lägga upp alla. Min droppbox är en röra. Över 500 bilder nu. Och mycket små miniatyrer. Mera kommer på Facebook,  enklare att lägga upp där.


2 kommentarer: