söndag 26 juni 2016

Det finns fisk!

8 timmars sömn fick jag i natt. Wow!

Vaknade klockan 05.00. Kokade kaffe och blev människa igen.

Drog iväg vid 5.30 fall Junsterfallet. Katastrof. Vatten nivån var rent ut sagt löjligt låg. Åkte ner till utloppet i kvarnbergsvattnet. Där bröts sviten. En liten öring som fick sin frihet åter. 2 hugg därefter. Men inge mera. Efter ett par timmar åkte jag vidare till utloppet vid blåsjöälven. 2 öringar och ett par hugg.

Vid 11 tiden åkte jag till min stuga igen för lite mat.

Fick ett tips på ett par tjärnar över en kopp kaffe på serveringen.

Hästskotjärn för flugfiske och partjärn.  Bestämde mig för partjärn.
Björntätheten var skrämmande. Det området är det brunbjörns tätare området i världen. Jag sjöng,pratade och gick med min bjällra. Fungerade! Såg bara björn bajs. (Skrämmande nog).

Tjärnen var död, inte ett hugg mellan dom få ställena jag hittade att kunna fiska ifrån. Efter 1 timme bland 1 miljard mygg,knott,bromsar och flugor fick jag nog. Det var förjävligt vad insekter det finns här uppe! !

Åkte tillbaka till blåsjöälvens utlopp och fick jag ingenting.  Pratade med en norrman som bodde utanför Vilhelmina.  Blev erbjuden att hyra en stuga av han i ett fantastiskt område. Själv tror jag han var homo.  Allt lät för bra för att vara sant och han var mycket ihärdig i att jag skulle komma och fiska med han....

Åkte hem. Solbränd som en kräfta. Stinkande utav diverse myggmedel och allmänt skitig.

En dusch senare och en fish and chips på serveringen nedsköljt av 2 Mariestad så skriver jag detta.

Imorgon checkar jag ut ifrån denna stuga. Kommer att fortsätta mot Ankarede.
Ankarede är en gammal sameby. Man kan hyra en kåta att bo i och fisket skall vara bra i Lejarälven. Finns även en älv mellan Stora blåsjön och Ankarvattnet.
Kan säga på en gång att jag behöver 4 veckor semester till för att kunna hinna med att se allt jag vill. Men själva syftet med denna resa börjar imorgon.  Och imorgon kommer en mycket välbehövlig lön😀. Blir nog bara en eller kanske 2 nätter i Ankarede. Sen går färden upp emot högfjället Stekenjokk för vidare färd mot Saxnäs och Fatmomakke. Fiske paradiset över alla enligt alla i Ransarån och sjön Kultsjön.😆😊☺.

Fortsättning följer.

Lite bilder.





















9 kommentarer: