fredag 1 juli 2016

Mot Fatmomakke och Ransarån via Stekenjokk.

Checkade ut ifrån Ankarede på tisdag morgon. Jag ville i väg snabbt.
Längtade att få se Stekenjokk och dess oändliga vidder med fjäll.

1976 öppnade Boliden en koppargruva där uppe. Vad jag har hört och sett förändrades landskapet totalt. Stekenjokk är samernas renbetesområde på sommaren , jag såg inte en enda ren där uppe. Gruvan lades ner 1988😆.

Vägen över Stekenjokk är en av Sveriges högst belägna väg. Toppen ligger på
876 m.ö.h.  Stekenjokk har även rekord i vind och kyla. Den 16 november 2013 så uppmättes det 47 m/s i medel hastighet!

Efter att ha fotat och filmat började jag åka emot mitt mål som var Fatmomakke.
Fatmomakke bildades i slutet utav 1700 talet. Samerna ville ha en mark för en kyrka. Kyrkbyn växte med nybyggare och med dom kom är en länsman, samefogden och läkare. Fantastisk by vid Kultsjöns strand som sänder rysningar i hela kroppen för fiskare.

Hyrde stuga för 2 nätter i Fatmomakke. 200kr dygnet. 3 sängar.  Väldigt billigt.
Nästan kastade in sakerna i stugan och satt mig i bilen för att åka till Saxnäs för att skaffa fiskekort för Ransarån.  Dom säljer endast 8 kort per dygn och sen 2 kort som lottas ut varje morgon. Tji finns kvar jag, korten var slut för 12 timmar.
Började nästan grina😢. Saxnäs är är också det enda stället jag kunde ringa och surfa med telenor. Telenor suger här uppe. Nästa år blir det Telia.

Så det fick bli fiske i Kultsjön och älven som rinner ner ifrån Gikasjön.
Men vilket fiske! Öringarna och rödingarna hoppade som tokiga bara ett par meter ifrån en. Otroligt fiske. Fick en bunt rödingar och öringar. Tyvärr som var det små fisk upp till ett kilo. Men bara naturen och omgivningen gjorde det helt ok.
Tog bilen och åkte upp till sjön Ransarn för att titta lite. Naturligtvis håller dom på att förstöra den också med en ny damm😠.

2 underbara dagar fick jag i Fatmomakke. Nästa år åker jag och brorsan upp. Då blir det att förboka fiskekort. Igår åkte jag ner till Ankarede igen för lite fiske i stora blåsjön. Har hittat ett riktigt bra ställe där för fiske. Och även i går blev det fint fiske. Efter ett par timmar  lev det riktigt dåligt väder och jag hade bara tält.
Så jag drog ner till Gäddede igen. Hyrde stuga för natten plus fiskekort. Blev fiske mellan 04.00 och 8.00. Dött!!!!!!!😠. Åkte tillbaka till stugan och har förlängde den till måndag. Skall ha fisk här omkring! Fått ett tips av en personal här. Skall fiska på andra sidan Jormvattnet.

Tack för ni läser. Haft problem med uppdateringarna på sidan pga telenor!

Lite bilder.






















































5 kommentarer: