torsdag 16 juni 2016

Den 17 juni, det är semester för mig :)

Dagen har kommit jag längtat efter i flera månader har kommit. Semester!

Slutade 23.55 ikväll. Parkerade drutten hemma och gick till family pub. Dom har öppet till 01.00.
01.30 kastade Mhajid ut oss ;) Träffade en roligt snubbe ifrån Liverpool. Hans farsa var irländare och hans mamma ifrån Liverpool. Blev en timmes snack om 80 tals musik. Efter en timme kommer det fram en man och berättar för mig att han är en sån där tinker som förstör folks hus och kräver stora summor i betalning! Dom du läser i tidningarna om. Tror allt skit dras till Malmö.


Idag slog det mig verkligen hårt. Jag skall sova i tält i det björn tätaste området i Sverige!
Allt började som en längtan att komma ifrån staden och komma ut i naturen igen.  Men idag slog det mig, vad håller jag på med? Tror jag blåst upp detta stort för mig själv. Men efter 5 min tänkande så skrattade jag till mig själv. Detta är vad jag vill göra.

Jag vill:

1. Komma bort ifrån staden.
2. Saknar skog,sjöar och all natur som finns.
3. Jag vill vakna upp i vildmarken och kunna hoppa ner i en sjö naken och tvätta mig.
4. Vill vill se universum på en plats som inte är upplyst av alla stadens ljus och en väldig hög luminance.
5. Jag vill sänka min puls till 60 slag i minuten. Och bara känna ro.

I morgon skall jag göra dom sista inköpen till min semester. Kläder,mat(torrfoder typ), fiskesaker.
Väntar fortfarande på dom sista räkningarna. Kan inte åka upp och ha obetalda räkningar. Men jag tror dom kommer i morgon.

Jag planerar att åka på måndag morgon väldigt tidigt. Hatar rusningstrafiken i skåne.

Jag kommer nu att skriva lite om vart jag skall och posta lite videos ifrån youtube från andra fiskare.

Jag kommer börja min resa efter ett besök hos Maya och Marcus i Trångsviken utanför Östersund.
Jag har 2st stopp efter Trångsviken. Det första kommer att bli Storån före Bogede. Ca 53km ifrån Strömsund. Sett några fina åar där.

Det andra blir i Bågede ca 17km ifrån storån.

Första natten kommer jag att fiska och hyra stuga på Gäddede camping. Vill ha tillgång till dusch och förhoppningsvis wifi på något ställe i byn.
Länk Gäddede: http://www.gaddedecamping.com/SVENSKA/Boende_stugasommarsw.html

Tänkte jag skulle åka upp till stora blå sjön efter det. Men priserna suger fett. För dyrt.
Så jag kommer börja tälta andra natten. Skulle gärna vara ett par dagar i stora blåsjön, men 1000kr per natt är dyrt. Det är vad ett hotel i centrala Malmö kostar.

Så , så här kommer det att bli.

Efter Gäddede ,så åker jag norrut emot ett ställe som heter Rolandstorp/Kycklingvattnet. Där tar jag av ut i skogen ca 7km till en sjö som jag och mina föräldrar var mycket vid. Den sjön rinner ut och bildar stora blåsjöfallet.

Efter ett par dagar om allt går bra åker jag upp emot Jormvattnet och Vallarna. Bra fiske där också.
Sen åker jag upp emot Stora blåsjön. Men stannar bara till för att äta och tanka om det behövs.

Nästa stopp är ett kärt minne för mig. Ankarede. Det är en samisk begravningsplats ifrån 1820. Men spåren går bakåt ca 10000 år för gamla bosättningar. Länk: http://www.ankarede.se/

Nästa stopp är Korallgrottan mellan Stora blåsjön och Ankarvattnet. http://www.wildernessroad.eu/SV_SEE_cave.html


När jag har sett dess saker så kommer jag åka upp emot Leipikvattnet och upp mot Stekenjokk!

Jag var där flera år på raken som liten på husvagnssemester. Jag måste få återuppleva det igen.
Stekenjokk platån ligger precis mellan Jämtland och västerbottens län. Det är beträdelseförbud i Jämtland men inte i västerbotten. Kommer att slå läger vid stekenjokk en natt för att svalka mina fötter i snön mitt i juni :)

Efter detta börjar mitt riktiga äventyr runt Marsfjäll och klimpfjäll. Ransarån och Fatmomakke.

Det har blivit ett långt inlägg nu. Jag har tid hos Peugot i morgon kl 8.30 för en helrekond inför resan. Så nu måste jag sova lite. Men jag skall berätta om Klimpfjäll , Marsfjäll , Fatmomakke och Ransarån i morgon :)

Godnatt på er och tack för ni läser detta.
MvH Tommy






3 kommentarer:

  1. Sov gott
    Kör försiktigt och ha en underbar semester😊

    SvaraRadera
  2. Åh va skönt med semester :) Det dka bli så kul att följa dig på din resa. Ha nu en fantastisk semester 😀

    SvaraRadera