lördag 2 juli 2016

Lördagen den 2 juli.

Vaknade sent idag. 7.30 ca. Väntade till 8 då campingen öppnar. Kaffe😆. Jag kan koka det själv också med är trött på pulver kaffe. Alltid gott med riktigt kaffe.
Bestämde mig för botten mete idag. Hörde mig för lite på campingen om en tjärn alldeles i utankanten utan  Gäddede. Storstjärn hette den. Ca 5 km ifrån Gäddede brevid en slalombacke. Använder mig mycket av Google maps och google earth för att hitta till alla fiskevatten jag besöker. Bra verktyg för det.

Fick vänta tills affären "Smått och gott" öppnade kl 10.00 för att kunna köpa mask och div tillbehör. Efter det byggde jag ett tackel för botten mete och satt mig i bilen. Inga problem att hitta tjärnen var det. Fick höra att dom kör pimpel tävlingar där på vintern. Mina förhoppningar steg markant.

Kom fram till en liten tjärn i hård blåst och bara 11 grader i luften. Regnet stod som spö i backen men jag hade bestämt mig för att ge tjärnen en chans.

Byggde spö hållare och satt mig till ro med en kall pilsner. Tog ca 15 min för första hugget. En ynkedom till fisk dök upp. Max 1 hekto. Men vilka färger!
Det fortsatte så här 4 gånger till. Fisken var för liten och jag frös. Kallt som tusan även för mig.
Packade ihop sakerna och började vandringen över myren till bilen. Fick några fina foton. Bland annat på en blomma som ser ut som en vitsippor och en som ser ut som bomull.
Åkte till campet för lite mat . Blev fish and chips som vanligt. Gäddede camping har väldigt bra mat och är supersnabba när dom får en beställning. 😀.
Tog mig en gubbvila efter det. Blev sur när jag vaknade. Nu skulle jag inte hinna upp till stora blåsjön för att hinna köpa fiskekort innan kl 18 hos Inger på fiske campet. Jag fick ställa om mina planer för fisket. Det blev Blåsjöälvens utlopp med botten mete.  Efter 2 timmar där utan hugg i regn och snålblåst så gav jag upp.
Nu sitter jag på campingen och tar en öl och tittar på Tyskland och Italien i fotboll. Imorgon skall jag tillbringa hela dagen vid stora blåsjön. Har haft bäst fiske där med stor medel vikt på ca 8 till 10 hekto.
I natt om jag inte somnar skall jag ge Kvarnbergsvattnet en chans. En man som jobbar på pilgrimshotellet här i Gäddede har tagit en öring på imponerande 10.7kg!

Vi hörs imorgon och tack igen . Jag är snart uppe i 1000 läsare på  bloggen. Tack ☺.

Lite bilder.














1 kommentar: