söndag 31 juli 2016

Surjämte!

En god vän frågade mig om jag skulle bli en sur jämte. En av få som visste om att jag var på väg till jämtland. Jag hade ju inte en aning om vad han menade. Och det roliga var att han inte heller visste vad det var.

Nu i veckan när jag var i Östersund frågade jag en man på mitt nya jobb vad en surjämte var för något. Det låter ju som att det var någon sur jämtlänning.
Svaret var att för hundra tals år sedan så idkade jämtlänningarna handel med norrmänn. Dom sålde hudar och skin som luktade surt pga regn. Så det var deras gods som luktade surt och inte folket. Hehe.

Så om 5 veckor när jag flyttar upp så behöver jag inte oroa mig för att bli kallad surjämte.☺.

Allt är klart. Kontrakt på jobb och bostad är i min ägo och planering och städning utav lägenheten påbörjad. Mycket att göra dock. Dragkrok skall monteras vilket inte är billigt.

Men att komma uppöver och kunna fiska öring och röding när jag vill är en gammal dröm som går i uppfyllelse.

Slutade jobbet för ett tag sedan, hungrig som en tok. Dags för Family Pub och en räksallad och en Mariestad.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar